Kort fortalt
- Planendringen er godkjent av kommunedirektøren.
- Planen legger til rette for utviding av ventearealet ved et busstopp for å øke trafikksikkerheten og brukervennligheten.
- I noen tilfeller kan grunneiere og festere ha rett på erstatning eller kreve innløsning.
Vedtak
Hå kommune godkjenner endring av PLANNAVN (planID 1133). Vedtaket er gjort i tråd med plan- og bygningsloven §§ 12-12 og 12-14.
Hå kommune sin vurdering
Vedtaket er gjort i tråd med plan- og bygningsloven § 12-14 og tilhørende veiledninger om «planendring etter forenklet prosess» på følgende bakgrunn:
- Kommunedirektøren vurderer at:
- endringene i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen. Rekkefølgekravene blir ikke påvirket.
- endringene er innenfor hovedrammene i planen. 1. Planens hovedformål er å tilrettelegge boområder.
- viktige natur- og friluftsområder berøres ikke i større grad enn i gjeldende plan.
- Berørte parter har fått anledning til å uttale seg.
- Overordnede myndigheter har ikke innsigelse til planendringen.
Vedtatt planendring innebærer hovedsakelig følgende:
• Ventearealet ved det etablerte busstoppet utvides for å gi bedre plass til skoleelever som venter på skolebussen til Vigrestad storskule.
• Et område på 252 m2 som har arealformål Vegetasjonsskjerm (GV), får formål Annet uteoppholdsareal (AUT).
• Reguleringsbestemmelsene blir tillagt en bestemmelse: § 2.1.12 I annet uteoppholdsareal (o_AUT1) tillates venteskur, sykkelparkering og overbygget sykkelparkering. Området kan opparbeides med grus, asfalt eller gummidekke
Mer informasjon om endringene finnes i de vedlagte dokumentene.
Kommunedirektøren mener at endringen vil bedre trafikksikkerheten for elever som tar skolebuss. I dag er det bare ett busstopp, og det er trangt og uoversiktlig. Når mange elever venter samtidig, kan det oppstå knuffing og uro, og det er fare for at noen havner ut i veien. Løsningen er å lage to busstopp i stedet for ett. Det gir mer plass og reduserer risikoen for ulykker.
Lokalisering av busstopp i Stokkallandsmarka. Plankart til høgreInnkomne uttalelser og prosessen
Hå kommune sendte forslag til endring av plan til berørte parter i brev 13. mai 2025 Kommunedirektøren har oppsummert og behandlet de innkomne uttalelsene i merknadsheftet. Hovedtrekkene i uttalelsene handler om: trafikksikkerhet, alternative busstopp i framtiden
Hva kan du gjøre når du har mottatt planvedtak?
- Du finner mer informasjon om planen i de vedlagte dokumentene.
- Hvis du lurer på noe, kan du kontakte saksbehandleren. Kontaktopplysninger finner du nederst på denne siden.
Hå kommune sitt planvedtak er et enkeltvedtak som du kan klage på jf. forvaltningsloven § 28. Klagen må være sendt innen tre uker etter vedtaksdato eller etter at du fikk brevet. Du skriver klagen til Statsforvalteren i Rogaland, men du må sende brevet til oss i Hå kommune. Du må begrunne klagen din. De som har klagerett har mottatt eget brev/vedtak.
- Merk klagen med navn på planen, plan-id og arkivsaksnummeret (hvis det er oppført).
- E-post: teknisk@ha.kommune.no
- Brev: Hå kommune, Rådhusgata 8, 4360 Varhaug
I noen tilfeller kan vedtak av arealplaner føre til at berørte grunneiere og festere kan kreve erstatning eller straksinnløsning. Plan- og bygningsloven §§ 15-2 og 15-3 beskriver dette nærmere. Er eiendommen ubebygd, må du eventuelt stille kravet innen tre år etter at planvedtaket er kunngjort. Er eiendommen bebygd, må du eventuelt stille kravet innen tre år etter at bebyggelsen er fjernet.
Vedlegg
Fakta
- Navn på plan: Reguleringsplan for bustadområdet Stokkalandsmarka aust
- Planidentitet (planID): 1119-1133
- Arkivsaksnummer: 25/2586
- Lovgrunnlag: Planendring etter forenklet prosess i tråd med plan- og bygningsloven § 12-12 og § 12-14.
- Forslagstiller: Hå kommune
- Plankonsulent: Hå kommune