Årsplan Vibereiret barnehage
2 Barnehagen sitt verdigrunnlag
2.1 Barnehagen skal ivareta barna sitt behov for omsorg
2.1. Barnehagen skal ivareta barna sitt behov for omsorg
«Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Barnehagen skal gi barna mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.»
I Vibereiret barnehage skal me vaksne:
- legge til rette for omsorgsfulle relasjonar mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivnad, glede og meistring
- sjå på kvart einskild barn som eit heilt, fullverdig og unikt menneske, og tolke dei minste barna si ikkje-verbale kommunikasjon
2.2 Barnehagen skal ivareta barna sitt behov for leik
2.2. Barnehagen skal ivareta barna sitt behov for leik
«Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling.»
«Barnehagen skal bidra til at barna kan oppleve, glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.»
(Rammeplanen s. 20)
I Vibereiret barnehage skal me vaksne:
- legge til rette for at barna får god tid til leik
- bidra aktivt til at alle barn vert inkludert i leik med eit eller fleire andre barn, mellom anna gjennom bruk av leikegrupper
- legge til rette for eit utfordrande, inspirerande, inkluderande og variert leikemiljø
- vera tydelege som rollemodeller, og rettleie barna viss leiken fører til uheldige samspelsmønstre
2.3 Barnehagen skal fremma danning
2.3. Barnehagen skal fremma danning
«Barnehagen skal fremme samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet. Barnehagen skal bidra til å fremme barnas tilhørighet til samfunnet, natur og kultur.»
(Rammeplanen s. 21)
I Vibereiret barnehage skal me vaksne:
- legge til rette for samhandling mellom barna, der dei får oppleva at dei er eit verdifullt medlem av fellesskapet
- synleggjera mangfaldet me har i barnehagen, og korleis det kan vera kjelde til positive opplevingar, utforsking og læring
- støtta barna i å uttrykke eigne meiningar, samt å syna respekt og omtanke for andre
2.4 Barnehagen skal fremma læring
2.4. Barnehagen skal fremma læring
«I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.» (Rammeplanen s. 22)
I Vibereiret barnehage skal me vaksne:
- vera merksame på, og støtta opp om barna sine interesser og initiativ, og bygge vidare på desse
- gje barna opplevingar og erfaringar som oppmuntra til undring, utforsking og kreativitet, og gjev dei ei kjensle av meistring
- sørgje for eit inkluderande fellesskap, der barna lærer med, og av kvarandre
2.5 Livsmestring og helse
2.5. Livsmestring og helse
«Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing.
Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.»
(Rammeplanen s. 11)
I Vibereiret barnehage skal me vaksne:
- Vera aktivt til stades i leik og aktivitetar med barna
- Vera gode rollemodeller for barna
- Reagere på all form for krenking og utestenging, handtere, stoppe og følge opp med aktuelle tiltak
- Legge til rette for etablering av gode relasjonar og venskap mellom barna, og hjelpa dei å handtere motgang og usemje
2.6 Tidleg innsats
2.6. Tidleg innsats
«Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud.
For noen barn kan tidlig innsats innebære at personalet arbeider særlig målrettet og systematisk – over kortere eller lengre perioder – med å inkludere barnet i meningsfulle fellesskap.»
(Rammeplanen s. 40)
I Vibereiret barnehage skal me vaksne:
- Vera tett på barna for å kunne fremje god utvikling, og oppdage behov for støtte og tilrettelegging
- Bruka «Oppfølgingsplan – tidleg innsats» aktivt i samarbeid med foreldre, når me uroa oss for eit barn
- Følgje opp og evaluere avtalte tiltak