Årsplan Varhaug idrettsbarnehage

4 Utviklingsområde 2024/2025

Hå kommune har fire utviklingsområder som dei rullerer på.


Dette barnehageåret er det «trygt og inkluderande barnehagemiljø» som er utviklingsområde.

4.1 Trygt og inkluderende barnehagemiljø

«Alle barn skal oppleve å høyre til og vere ein del av fellesskapet i barnehagen. Personalet kan gjere ein forskjell ved å støtte barn i å etablere gode relasjonar og vennskap. Dei må arbeide førebyggande med å fremme faktorar som gjer eit positivt barnehagemiljø for barna. For å stoppe negative handlingar er det ein føresetnad at personalet er aktivt tilstade for å hindre negativ og ekskluderande åtferd»

(Kvalitetsplan for barnehager i Hå,  2021-2024).

Prosessmål:

  • Bygge kompetanse for å fremme et trygt og godt barnehagemiljø
  • Gi alle barn en opplevelse av å høre til i fellesskapet
  • Kompetanse på å støtte barn sin lek, læring og utforsking.

Med utgangspunkt i prosessmålene, ønsker vi i Varhaug idrettsbarnehage å arbeide videre med:

  • Fremme et trygt og inkluderende barnehagemiljø der det er plass til alle.
  • Skape gode og felles opplevelser som grobunn for vennskap og inkludering.
  • Støtte barna sin lek, lærling og utforsking innenfor trygge og forutsigbare rammer.

4.2 Inkluderende barnehagemiljø

I Varhaug idrettsbarnehage skal vi jobbe med et inkluderende barnehagemiljø ved å:

  • Gi barna felles lekereferanser som verktøy for vennskap og inkludering.
  • Ha små lekegrupper i hverdagen.
  • Bruke prosessplaner for forebyggende arbeid mot sosial utestenging og mobbeatferd.
  • Forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre (Utdanningsdirektoratet 2017: 23).
  • Personalet skal ha kunnskap om aktivitetsplikten og vite hvordan de skal handle hvis de blir kjent med barn som ikke har et trygt og godt barnehagemiljø.

4.3 Hakkebakkeskogen og sansene våre

Vi vil bruke Hakkebakkeskogen som et gjennomgående tema for å jobbe med inkludering, vennskap og våre sanser. Sansene er et verktøy for å erfare, lære og innhente ny kunnskap. I Varhaug idrettsbarnehage jobber vi med sansene våre gjennom fysisk aktivitet. hele året rundt. Sansene kan for eksempel være smak, lukt, hørsel, syn og berøringssansen.

Barna videreutvikler motoriske ferdigheter, kroppskontroll, koordinasjon og fysiske egenskaper. Det er viktig for oss at barna skal oppleve mestring og glede ut fra deres forutsetninger.

I det pedagogiske arbeidet vil vi koble sansene opp mot de ulike dyrene som vi møter igjen i Hakkebakkeskogen.

Gjennom året vil barna ha erfart lek, hinderløyper, samarbeidsøvelser, ulike former for orientering, bevegelse til musikk, bruk av naturen og ballaktiviteter.

4.4 Barnehagen sin aktivitetsplikt når et barn ikke opplever å ha et godt og trygt barnehagemiljø

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det.

Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, så har barnehagen en plikt til å snarest undersøke saken.

Når et barn eller foreldrene sier at barnet ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen undersøke saken og så langt det finnes egnede tiltak, sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø. Tiltakene skal velges på grunnlag av en konkret og faglig vurdering.

Barnehagen har egne rutiner knyttet opp mot aktivitetsplikten, og det blir utarbeidet egne punkter basert på faglig skjønn og etter innspill fra barn/foreldre. Punktene i aktivitetsplanen inneholder blant annet disse punktene:

  • hvilke problemer tiltakene skal løse
  • hvilke tiltak barnehagen har planlagt
  • når tiltakene skal gjennomføres
  • hvem som skal gjennomføre tiltakene
  • når tiltakene skal evalueres