5.1 Tilvenning
Vi er opptatt av å gjøre overgangen fra hjemmet til barnehagen så god som mulig for barnet. Alle foreldre blir invitert til en oppstartssamtale i juni. Målet med samtalen er at foreldre og barnehagen får anledning til å utveksle viktig informasjon om barnet. Når vi blir litt bedre kjent med foreldrene og barnets hjemmemiljø, blir det lettere for oss å møte barnets behov og skape en sammenheng mellom livet hjemme og livet i barnehagen. Alle nye barn og foreldre får invitasjon til flere besøksdager i juni. I tillegg anbefaler og inviterer vi de som har mulighet i løpet av juni/juli/august til å komme innom mens barnehagen er åpen for at barnet og foreldre kan bli bedre kjent i barnehagen. Vi vil at foreldre setter av 5 dager til tilvenning. Erfaringer og forskning viser at det er bra for barnet dersom foreldrene er tilstede som trygge voksne når barnet skal skape sekundær tilknytning til oss. Det vil være kjempebra for barnet, og en god investering i framtidig trygghet. Kanskje kan det være lurt å bruke et par ekstra feriedager på tilvenning for barnet sin del.
5.2 Samarbeid og sammenheng med skolen
Vi har gode rutiner for overgang fra barnehage til skole. Det er skolen som har hovedansvar for ordningen. Dette skjer i et nært og godt samarbeid mellom skolen og barnehagen.
Vanligvis innkalles først barnehagen til et overgangsmøte på høsten der overgangen diskuteres. Da lages det en plan for skuleklubben. Senere blir foreldre invitert til foreldremøte på skolen. De siste årene har skuleklubben begynt allerede i januar. Hvert barn går da på skolen et par timer annenhver uke. De barna som går i barnehagen den gjeldende dagen blir fulgt av barnehagepersonalet. Innholdet er variert og har fokus på at barnet skal bli kjent med skolen, lærerne og hverandre.