FN´S BARNEKONVENSJON
Barnekonvensjonen er en internasjonal lov som sikrer at alle barn
har rett til mat, klær, et sted å bo, helse, skolegang, deltakelse
og innflytelse, omsorg og beskyttelse.
Konvensjonen gjelder alle barn i alle land i hele verden.
«Barnets beste», altså «det som er best for barnet», er et
begrep som brukes i FNs barnekonvensjon– artikkel 3.
Uttrykket «barnets beste» brukes for å fokusere på barnets behov og interesser.
Barnehageloven i Norge bygger på denne konvensjonen og bruker også det samme
begrepet («Barnets beste») i §§ 43, 48, 55.
BARNEHAGELOVEN
Barnehageloven er det styrende dokument for barnehagene i Norge.
De siste årene har det vært stort fokus på barnehagene. Dette handler
om viktig utvikling og læring i barneårene, men også lovfestet rett til
barnehageplass, stor utbygging som en følge av den, samt å sikre en god
kvalitet i barnehagene.
1.aug 2010 kom det en endringslov til Barnehageloven, og her ble retningslinjene for
formål og innhold mer omfattende og tydeligere, samtidig som samfunnsmandatet til
barnehagen ble presisert.
Rammeplanen for barnehagene ble iverksatt som et styrende dokument for den
pedagogiske virksomheten.
Det er mer forpliktende for barnehagen og foreldrene å i vare ta barnets behov for
omsorg, lek og læring gjennom samarbeid og forståelse.
RAMMEPLANEN FOR BARNEHAGER (2017)
Rammeplanen er en forskrift til Barnehageloven.
Den gir en utdypende forklaring på barnehagens formål, hvilke
verdier den pedagogiske virksomheten skal bygges på,
innholdet og barnehagens samfunnsmandat.
Det er lagt stor vekt på at danning skal skje gjennom omsorg,
lek og læring, og at barnehagen skal videreføre sitt helhetlige
læringssyn som grunnlag for barns allsidige utvikling.
Barn har rett på medvirkning tilpasset sin alder og utviklingstrinn. Det skal være rom
for spontanitet og barns medvirkning i den daglige planleggingen.
Barnehagen har ansvar for formidling av grunnleggende verdier som fellesskap,
inkludering, omsorg og medansvar. Det skal skapes et miljø som bygger opp respekt for
menneskeverdet og retten til å være forskjellige.
Rammeplanen beskriver 7 fagområder barna skal stifte kjennskap med i barnehagetiden
Fagområdene skal sikre at alle barn, uansett barnehage, får samme grunnelementer til
videre læring.
Det stilles høye krav til de ansatte. De skal praktisere verdiene og sikre
implementering av fagområdene i det daglige samspill med barna, og i samarbeid med
foreldrene. Samtidig skal dannelsesgrunnlaget i varetas.
Barnehagen oppfordre alle foreldre/foresatte til å lese Rammeplanen.
FORSKRIFT OM MILJØRETTET HELSEVERN I BARNEHAGER OG SKOLER
Forskriften stiller en rekke krav til virksomheter som har tilsyn med, og omsorg for,
barn.
Formålet er å bidra til at miljøet fremmer helse, trivsel og gode sosiale- og
miljømessige forhold, og som samtidig forebygger skader og sykdom.
Kommunen har ansvar for regelmessige tilsyn.
TAUSHETSERKLÆRING
Personalet har, som en del av ansettelsesvilkårene, underskrevet taushetserklæring.
Tillitsforholdet mellom foreldre og barnehagen er en av grunn elementene for å få til
det beste for barnet.
Taushetserklæringen er et rettslig dokument og en forsikring for foreldre at
informasjon gitt i fortrolighet, blir behandlet fortrolig og ikke være bekymret for at
informasjonen kommer på avveie.
OVERGANG BARNEHAGE - SKOLE
Denne planen gir en beskrivelse av rutiner og ansvar for å gi førskolebarna en positiv og
god overgang fra barnehagen til skole.
VEDTEKTER
Alle nye foresatte får kopi av vedtektene.
Når foresatte takker ja til plass i barnehagen, aksepteres samtidig vedtektene.