Årsplan Innhald og søk Søk Søk Vis innhaldsoversikt 1 informasjonskanaler Åpne dette nivå 2 Grunnlaget for barnehagedrift 2.1 FN`s barnekonvensjon 2.2 Barnehageloven 2.3 Rammeplanen for barnehager 2.4 Årsplan Åpne dette nivå 3 Gråtassen barnehage 3.1 Avdelingane 3.2 Vårt barnesyn Åpne dette nivå 4 Barndommens egenverdi 4.1 Slik anerkjenner vi i Gråtassen barndommens egenverdi Åpne dette nivå 5 Tilknytning og trygghet 5.1 I Gråtassen tilbyr vi 5.2 Mobbe-regelverk for barnehagene Åpne dette nivå 6 Overganger 6.1 Overganger i barnehagen 6.2 Overgang barnehage - skole Åpne dette nivå 7 Hva barnehagen skal være 7.1 Lek 7.2 Læring 7.3 Omsorg 7.4 Danning 7.5 Barns medvirkning 7.6 Vennskap, fellesskap, sosial kompetanse og mobbing 7.7 Mangfold og gjensidig respekt 7.8 Kommunikasjon og språk 7.9 Likestilling og likeverd 8 Dokumentasjon og vurdering Åpne dette nivå 9 Samarbeidpartnere 9.1 Ressursgruppe 10 Kompetanseplan 11 Lover, vedtekter og forskrifter Til dokumentforside Last ned som PDF Førre kapittel Neste kapittel 2 Grunnlaget for barnehagedrift 2.1 FN`s barnekonvensjon Barnekonvensjonen er en internasjonal lov som sikrer at alle barn har rett til mat, klær, et sted å bo, helse, skolegang, deltakelse og innflytelse, omsorg og beskyttelse. Man skal ta hensyn til hva som er «til barnets beste». 2.2 Barnehageloven Barnehageloven er det styrende dokument for barnehagene i Norge. Barnehageloven i Norge bygger på FN’s barnekonvensjon og bruker også det samme begrepet («Barnets beste») i §§ 43, 48, 55. 2.3 Rammeplanen for barnehager Rammeplanen er en forskrift til Barnehageloven. Den gir en utdypende forklaring på barnehagens formål, hvilke verdier den pedagogiske virksomheten skal bygges på, innholdet og barnehagens samfunnsmandat. 2.4 Årsplan Årsplanen er et arbeidsredskap for oss som har vårt daglige virke i barnehagen. Den har FN`s barnekonvensjon og Barnehageloven i Norge som fundament, og bygger videre på det som er beskrevet i Rammeplanen 2017. Årsplanen er en dokumentasjon på barnehagens verdier, holdninger, valg og begrunnelser, og den gir blant annet informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid. Førre kapittel Neste kapittel