Det kreves kunnskaper for å utvikle et variert og stimulerende miljø i barnehagen og for
å kunne veilede og støtte det enkelte barn.
Vi skal være med på å skape et godt oppvekstmiljø og en god barndom for barna.
Derfor er det svært viktig for oss å skape et inkluderende og godt «arbeidsmiljø» i
barnehagen både for liten og stor. Vi ønsker at barnehagen vår skal være et sted hvor
man har lyst til å være.
Vi arbeider kontinuerlig med kompetanseheving og i samarbeide med de andre
barnehagene i kommunen og UIS (universitetet i Stavanger).
Her har vi fokus på Barn og Psykisk helse, Ledelse i alle ledd, Godt språkmiljø for alle
barn og Trygt og inkluderende barnehagemiljø.
Dette kan du lese mer om i Kvalitetsplan for barnehage 2021- 2024.
I tillegg arbeider vi i Gråtassen med spesifikk og detaljert kompetanseheving, hvor vi
har fokus på å omsette ord til praksis.
I 2021-22 hadde vi ekstra fokus på barn og psykisk helse blant annet gjennom
arbeidet med CLASS (Classroom Assestment Scoring System)
Vi har gått gjennom de forskjellige områdene, relatert dette til hverdagen, diskutert og
justert for å sikre og utvikle våres praksis.
I 2022 – 23 har vi hatt mer fokus på lek.
Vi gikk mer i dybden på hvorfor leken er den viktigste arena for barn for læring og
mestring både nå og i fremtiden.
Hvordan vi som ansatte i barnehagen kan støtte, hjelpe og veilede barnet til utvikling,
utforskning og ledelse av seg selv.
I 2023-24 vil vi ha mer fokus på Godt språkmiljø for alle barn.
Språk er en forutsetting for utvikling av vennskap og deltakelse i et fellesskap og lek.
Vi vil bruke verbale- og non-verbale kommunikasjonsformer og sikre et rikt språkmiljø i
barnehagen.