Hva kan du gjøre?
- Si din mening innen 24. april 2023
Dersom du har kommentarer til endringene, merker du de med «Innspill til reguleringsendring Varhaug sentrum sør, rundkjøring, PlanID 1010A-3» og sender innen 24. april til teknisk@ha.kommune.no, eller
Hå kommune, Rådhusgata 8, 4360 Varhaug.
- Har du spørsmål, ta kontakt med saksbehandler Rolf Aleksander Svensen Mellgren på e-post rasm@ha.kommune.no eller telefon 415 32 678. Eventuelt servicetorget@ha.kommune.no.
Hvorfor ønsker Hå kommune utvidelse og endringer i planen?
Formålet med endring av planen er å regulere ei trafikksikker 30m diameter rundkjøring med krysning for gående og syklende i Dysjalandsvegen.
Bakgrunn for oppstart er vedtak i Utval for tekniske saker og næring, 16 februar, sak UTN-016/23.
Lenke til saksdokument inkl. skisse av rundkjøring, i politisk møtekalender på kommunens hjemmeside.
Denne saken er også satt på sakslisten for Kommuneplanutvalet 21. mars, men kommunedirektøren vil foreslå å utsette saken til neste møtet.
Hvor:

Planområde for reguleringsendring
Varslet planområde som kan bli berørt er på ca 16 dekar, består i dag av LNFR- og vegformål ligg nordvest for Varhaug.
Planområdet tar utgangpunkt i å utvide allerede regulert planområde, inkludert regulert frisikt langs fv 4350 Lerbrekksvegen.
Planområdet som varsles er større enn forventet endelig planområde, for å mulighet for justere endelig plassering og dimensjonering. Planforslaget vil omfatte selve krysset, annen veggrunn/grøft og sikringssoner for frisikt. I sikringssonene vil arealformål fortsatt være LNFR for fortsatt landbruksdrift, begrensningen her er i praksis rettet mot bygg og lagring av større gjenstander.

Gjeldende plan, eiendomsgrenser over ortofoto (2018)
Forslaget innebærer hovedsakelig disse endringene:
- Regulering av 30m diameter rundkjøring med tilhørende anlegg ihht. Vegnormer
- Regulering av kryssing av Lerbrekksvegen for gående og syklende (på østsiden)
- Oppdatert ROS-vurdering, og evt. tilpasninger i bestemmelser og planbeskrivelse.
- Alternative løsninger blir omtalt og kan bli aktuelle, men hensikten med reguleringsendringen er i utgangspunktet å legge til rette for rundkjøring.
Hå kommune sin foreløpige vurdering
Endringene går utover hovedrammene i planen, og berører viktige landbruksinteresser. Det vurderes derfor riktig å følge vanlig saksgang for planarbeid. Dette gir også bedre mulighet for medvirkning før evt. planforslag tegnes ut.
Estimert tap av landbruksareal er på om lag 0,5 dekar basert på første skisser, dette kan øke noe i endelig forslag.
Kommunedirektøren er kjent med at vegeier Rogaland Fylkeskommune ønsker å se på andre løsninger for bedre sikkerheten i krysset, og ønsker nærmere dialog med dem basert på politiske vedtak i Hå.
Hva skjer videre?
Kommunedirektøren ser for seg å legge fram sak om ytterligere føringer og bevilgninger i UTN 20.april/Formannskapet 2. mai.
Videre behandle de innkomne merknadene, og forberede et konkret forslag til utvidelse av planområdet, endring av plankart og evt. bestemmelser samt følgedokumentasjon.
Arbeidet med opparbeiding av Dysjalandsvegen med gang- og sykkelveg fortsetter utover våren.
I nordenden av plan 1193 vil kommunen varsle berørte reguleringsendring for omlegging av trase ihht. vedtak UTN-027/23 16. mars, når også denne saken har blitt behandlet i formannskapet 21. mars. Dette blir et separat planarbeid og er ikke del av dette varselet.