Kort fortalt
- Planendringen er godkjent av kommunestyret/kommunedirektøren.
- Planen legger til rette for plasskrevende næringsbebyggelse for virksomheter som driver med avfallshåndtering, behandling av avfallsprodukter, mottaksanlegg for matavfall, energigjenvinningsanlegg og forbrenningsanlegg, samt for kommunalteknisk rense-/avløpsanlegg for overvann og spillvann.
- I noen tilfeller kan grunneiere og festere ha rett på erstatning eller kreve innløsning.
Vedtak
Hå kommune godkjenner endring av områdeplan for Grødaland næringsområde (planID 202105). Vedtaket er gjort i tråd med plan- og bygningsloven §§ 12-12 og 12-14.
Hå kommune sin vurdering
Vedtaket er gjort i tråd med plan- og bygningsloven § 12-14 og tilhørende veiledninger om «planendring etter forenklet prosess» på følgende bakgrunn:
- Kommunedirektøren vurderer at:
- endringene i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen (f.eks. rekkefølgekravene blir ikke påvirket)
- endringene er innenfor hovedrammene i planen (f.eks. planens hovedformål)
- viktige natur- og friluftsområder berøres ikke i større grad enn i gjeldende plan.
- Berørte parter har fått anledning til å uttale seg.
- Overordnede myndigheter har ikke innsigelse til planendringen.
Vedtatt planendring innebærer at bestemmelse 2.8 bokstav d underpunkt i endres til:
- Luktimmisjonen ved omkringliggende boliger eller friluftsområder skal ikke overstige 1 ouE/m³, angitt som maksimal månedlig 99 prosent timefraktil (frekvens og midling). Kravet gjelder per virksomhet. Hver virksomhet har ansvaret for å kartlegge og dokumentere sin forurensning i tråd med kravet. Ved avvik skal virksomheten beskrive avbøtende tiltak som skal redusere forurensningen framover. Dokumentasjon skal sendes til kommunen årlig.
Mer informasjon om endringene finnes i de vedlagte dokumentene.
Intensjonen med kravet til luktimmisjon i planbestemmelsene ble satt for å sikre en samlet luktbelastning på omgivelsene fra næringsvirksomheter innenfor planområdet. Hensikten var å ivareta omkringliggende boliger. Det ble derfor satt luktimmisjonskrav:
- ved omkringliggende boliger
- ved nabovirksomheter
Når kravet ble satt ble det ikke i stor nok grad tatt hensyn til eksisterende virksomheter. Det viser seg derfor at luktimmisjonskravet ved nabovirksomhet er krevende å oppfylle. Dette skyldes at eksisterende virksomheter har eldre utslippstillatelser. Bestemmelsen kan påvirke hvilke nye virksomheter eller tiltak som kan etableres i næringsområdet. Det er heller ikke mulig å justere samlet belastning internt i området ved etablering av nye virksomheter, da eksisterende virksomheter har egne utslippstillatelser. Kommunedirektøren har derfor vedtatt at dette kravet tas bort, da det hovedsakelig kun påvirker internt i planområdet. Kravet til luktpåvirkning på omkringliggende boliger vil fortsatt gjelde og ivareta hensynet til næringsområdets omgivelser.
Bestemmelsene angir nå hvordan kravet til luktimmisjon ved boliger/friluftslivområder skal dokumenteres og hvor ofte disse undersøkelsene skal gjennomføres. Hjemmelen for dette kravet er i pbl § 12-7 nr. 12. Årsaken til at dokumentasjonen skal være for hver virksomhet skyldes at det kan være utfordrende å anslå nabovirksomhetenes påvirkninger i målingene/simuleringene som gjennomføres ved slike undersøkelser.
Innkomne uttalelser og prosessen
Hå kommune sendte forslag til endring av plan til berørte parter i brev 4. november 2025. Kommunedirektøren har oppsummert og behandlet de innkomne uttalelsene i merknadsheftet. Hovedtrekkene i uttalelsene handler om: tolkning og dokumenteringskrav av bestemmelse 2.8 bokstav d underpunkt i.
Hva kan du gjøre når du har mottatt planvedtak?
- Du finner mer informasjon om planen i de vedlagte dokumentene.
- Hvis du lurer på noe, kan du kontakte saksbehandleren. Kontaktopplysninger finner du nederst på denne siden.
Hå kommune sitt planvedtak er et enkeltvedtak som du kan klage på jf. forvaltningsloven § 28. Klagen må være sendt innen tre uker etter vedtaksdato eller etter at du fikk brevet. Du skriver klagen til Statsforvalteren i Rogaland, men du må sende brevet til oss i Hå kommune. Du må begrunne klagen din. De som har klagerett har mottatt eget brev/vedtak.
- Merk klagen med navn på planen, plan-id og arkivsaksnummeret (hvis det er oppført).
- E-post: teknisk@ha.kommune.no
- Brev: Hå kommune, Rådhusgata 8, 4360 Varhaug
I noen tilfeller kan vedtak av arealplaner føre til at berørte grunneiere og festere kan kreve erstatning eller straksinnløsning. Plan- og bygningsloven §§ 15-2 og 15-3 beskriver dette nærmere. Er eiendommen ubebygd, må du eventuelt stille kravet innen tre år etter at planvedtaket er kunngjort. Er eiendommen bebygd, må du eventuelt stille kravet innen tre år etter at bebyggelsen er fjernet.
Vedlegg
Fakta
- Navn på plan: Områdeplan for Grødaland næringsområde
- Planidentitet (planID): 1119-202105
- Arkivsaksnummer: 25/5607
- Lovgrunnlag: Planendring etter forenklet prosess i tråd med plan- og bygningsloven § 12-14.
- Forslagstiller: Hå kommune
- Plankonsulent: Hå kommune