Årsplan Måken barnehage

10 Satsningsområde

Alle barn skal oppleve progresjon i barnehagen og barnehagen skal legge til rette for barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitet-, og læringsmuligheter.

Barnehagen har derfor lagt til en oversikt på hvordan vi arbeider med de forskjellige aldersgrupper.

Les mer om dette i et eget hefte.

10.1 Lek

Leken er barnas og barndommens egen måte å utforske, lære og uttrykke seg på. Gjennom lek får barn mulighet til å være kreative, nysgjerrige og skapende, samtidig som de utvikler viktige sosiale og emosjonelle ferdigheter. 

Leken gir rom for vennskap, samarbeid og konfliktløsning, og den styrker barns evne til å forstå både seg selv og andre. 

I barnehagen er lek ikke bare en aktivitet, men en grunnleggende måte å lære om verden på. Den bidrar til utvikling av språk, motorikk, fantasi og evnen til å tenke kritisk. Derfor skal barnehagen gi leken tid, plass og anerkjennelse – slik at barn kan vokse og utvikle seg i et trygt, stimulerende og lekende fellesskap.

Rammeplanen understreker at barnehagen skal verne om barnas lek, og personalet skal legge til rette for lekens egenverdi og læringspotensial.

Hovedmål

Barna skal ha rikelig med tid, rom og støtte til lek som fremmer inkludering, trivsel, utvikling, læring og danning.

Delmål

-Barna skal oppleve lek som en kilde til glede, fellesskap og vennskap.

-Barna skal få utvikle fantasi, kreativitet og problemløsnings ferdigheter gjennom lek.

-Barna skal få mulighet til både fri lek og lek som støttes og inspireres av voksne.

-Barna skal erfare inkludering i lek og utvikle sosiale ferdigheter.

Tiltak

-Lek i mindre grupper med faste voksne. 

-Legge inn faste og uavbrutte perioder til lek i hverdagen.

-Skape lekemiljøer som inspirerer til utforskning, fantasi og rollelek (f.eks. variert materiell, temarom, naturmiljø).

-Voksne skal være tilstedeværende og observante, og støtte barna i å inkludere hverandre i lek.

-Personalet skal delta i lek på barnas premisser for å styrker relasjoner og fremmer lekens utvikling.

-Reflektere jevnlig i personalgruppa om hvordan lekemiljøet fungerer, og justere ved behov.