5 Overganger
Vi legger til rette så godt vi kan for at barna skal få en god oppstart i barnehagen.
Vi har eget foreldremøte for nye barn og legger til rette for besøk i barnehagen før oppstart. Foreldrene er den trygge basen for barna og bør bruke god tid i barnehagen slik at barna blir trygge på de voksne.
Vi har primærkontaktordning slik at barn og foreldre får en hovedkontakt i barnehagen når de begynner. Vi anbefaler foreldrene å ha med «overgangsobjekt» - noe som minner barna om «heimen», og å være tydelig på å si «hadet» - og ikke lure seg vekk fra barna for å slippe å tårene.
Minimum 5 dager tilvenning – gjerne mer. Vi har ingen fasit på dette – men oppfordrer foreldrene til å være så lenge i barnehagen som det er nødvendig for deres barn og ha korte dager i begynnelsen.
5.1 Overgang innad i barnehagen
Vi har besøksdager til nye avdelinger for barn som skal skifte avdeling ved nytt barnehageår. Vi har også overgangssamtaler mellom de pedagogiske lederne for barna som skifter avdeling. Disse samtalene handler om lek og læring, trivsel og spesielle hensyn. Vi prøver å få til at minst et personal følger barna over på ny avdeling.
5.2 Overgang mellom barnehage og skole
Vi samarbeider med Askeladden barnehage, Stokkelandsmarka barnehage og Ogna skole for å få til en god overgang mellom barnehagen og skolen. Målet med samarbeidet er å legge til rette for en så god og trygg overgang fra barnehagen til skolen som mulig, da vi vet at en god begynnelse på skolen kan ha betydning for videre skolegang.
Barna skal bli kjent med skolen, de andre barna som skal begynne i klassen, og hvis det er mulig, få hilse på læreren de skal ha i 1. klasse. Vi tilbyr en «Saman om oppvekst»- samtale mellom foreldre, kontaktlærer på skolen og ped.leder i barnehagen om våren før barna skal begynne på skolen.
Vi har også en skoleklubb i barnehagen der vi jobber med ulike begrep innen språk og matematikk. språk er grunnleggende for både sosiale relasjoner og trivsel og forståelse i starten av skoletiden. Skoleklubb har vi det siste halve året før barna begynner på skolen. Vi legger også vekt på at barna skal lære seg å bli selvstendige og mestre skolehverdagen.