Årsplan Lensmannsgarden barnehage

2 Visjonen: Varme hjerter- gode øyeblikk

Vår barnehage skal være et godt sted å være for alle. Vi utarbeidet i 2018 en ny visjon basert på at vi er en «Være sammen» barnehage. Vi er fortsatt en være sammen barnehage, men vi merker at vi nå mer og mer ønsker å videreføre essensen i Være sammen, noe som betyr at vi arbeider med og for å gjenspeile at vi er opptatt av å ha gode relasjoner til ungene.  Vi ønsker også å vise at alt arbeidet vi gjør er med tanke på at barnet skal være i fokus, først og fremst, og at vi vil være autoritative voksne i møte med barna. Autoritativ betyr at en er varm og grensesettende, altså tett relasjon og tydelig. Vi er opptatt av gruppedeling, der vi er færre barn i ei gruppe med en voksen, for at alle barn skal bli sett og møtt på en god måte. 
Kommunens kvalitetsplan for barnehagene har satt “Lek” på agendaen, og det vil også vårt barnehageår gjenspeile seg med at vi holder fokus på.

Vi skal hele tiden arbeide for at vi er varme, relasjonelle voksne, som ønsker å skape en god hverdag for ungene med lek som hovedfokus. Vi vil jevnlig jobbe med visjonen for å holde den oppe som en levende visjon for barnehagen.

2.1 Egenart/profil

Vi har fokus på sosial kompetanse, og den viktige voksne gjennom opplegget «Være sammen». Gjennom dette jobber vi også med inkludering og viktigheten av å være en del av fellesskapet.

2.1.1 "Være sammen" Løvebarnehage

Barnehagen har jobbet med Kompetanseløftet «Være sammen» i 12 år nå. Vi er nå inne i videreføringsfasen, der vi skal fortsette å ha fokus på essensen i Være sammen som er voksenrollen, og styrking av barns sosiale kompetanse. Vi vil ikke i like stor grad bruke Regnbueløva i opplegget, men videreføre det den står for i verdier.

2.1.2 Løveloven

Vi ønsker å styrke barnets selvrespekt; «Jeg skal være meg», men også formidle at andre har rett til å være seg. Vi skal bry oss om andre og hjelpe når vi kan. Barnets handling har stor betydning. Barnet skal lære å ta ansvar, og å gi beskjed dersom noen plages. Barnet er likeverdig med voksne, og har rett til medvirkning.

2.1.3 Opplevelsebarnehage

Nytt av barnehageåret 2022 var at vi ønsket å prøve oss som en opplevelsebarnehage, og med det ha hovedfokus på å bruke naturen og dens muligheter til lek og læring. Vi hadde søkte om, og fikk innvilget, ekstra prosjektpenger til dette. Pengene ble blant annet brukt til å leie buss og handle inn seter slik at de eldste ungene en gang i måneden reiste til skogen for å ha utedag. Der hadde vi ulike tema knyttet til skog og natur. Turene ble gjennomføres uavhengig av vær.

Dette året har vi ikke fått prosjektpenger, men vi tenker å få til turer likevel. Vi har gått ned på antall bussturer da vi har fått gleden av å eige to el-sykler, og mer av turene for 3- og 4 åringene vil bli på sykkel. Årsaken til dette prosjektet er at mange barn er lite ute i naturen, og vi ønsker å gi de gleden av å bruke natur og nærområder. Undring og nysgjerrig satt i system med læring, lek og utvikling. 

Likt som foregående år vil de eldste ungene (2020 og 2021) reise fast til Jærmuseet fire ganger i halvåret, de reiser hver for seg. Jærmuseet lager opplegg for oss hver gang vi er der.  Vi ser fram til å gi barna nye gode opplevelser som de kan ta med seg videre, og som kan gi inspirasjon for videre valg i livet. 

2022- ungene vil fast ha tur til Leksaren, også de med fastlagte temaer for turene. Fra ut på våren vil de være med på noen turer med de eldste, men fortrinnsvis uten bruk av buss. På våren vil også de minste (2023 og 2024) ha turdager til Leksaren en dag i måneden. 

Det faller oss derfor naturlig å nå satse videre på å være en opplevelsebarnehage, og bruke skogen og Jærmuseet, selv om vi nedgraderer antall turer noe fra i fjor.

Det blir naturligvis gjennomført turdager i tillegg til dette, og vi har mange kjekke ting vi skal oppleve.
Skulebarna reiser, tradisjonen tro, på avslutningstur i juni, vanligvis i uke 25 eller 26.

2.1.4 Generasjonssang- krafttak for sang

Barnehagen vår har vært så heldige å få muligheten til å være med i et treårsprosjekt som heter «Generasjonssang», vi hadde kurs om dette våren 2022, og dette prosjektet ble offisielt avsluttet til sommeren, men nå går vi igang med år nr. 4. Dette året går vi ned på antall besøk, og to ganger i halvåret kommer Klokkarhagen hit, eller så besøker vi dem. Dette er positivt med tanke på at vi skal være en opplevelsesbarnehage, da samsynging med eldre, demente, er med på å gi nye gode opplevelser for små og store. I år vil det være 2021 ungene som vil delta.

Generasjonssang går ut på at barn og eldre møtes for å synge sammen. Sangene er valgt ut til å kunne treffe på tvers av generasjoner, og dere vil merke at barna lærer seg mange gamle sanger som Pål sine høner, jeg vil bygge meg en gård, vem kan segla osv. Barna skal ikke opptre for de eldre, men synge sammen med de. Bruke bevegelser og være i samhandling. Forskning har vist at dette har en positiv innvirkning på livskvaliteten til eldre som er demente, men at også barn får en større forståelse, nærhet og respekt for de som er eldre. Øyekontakt og bevegelse er godt for alle generasjoner. Dere kan lese mer på: https://www.krafttakforsang.no/generasjonssang

2.1.5 Månedsplaner

Personalet lager egne månedsplaner tilrettelagt for barnegruppen på avdelingen, månedsplanene legges ut i kalenderen i Visma. Sammen med barna planlegger personalet hva vi skal jobbe med i forhold til hovedtema. Informasjonsskrivet og styrerhjørnet sendes ut via beskjeder i Visma flyt barnehage appen.

2.1.6 Visma Flyt barnehage

Vi bruker applikasjonen Visma Flyt barnehage til informasjon, registrering og kontakt med foreldrene., i tillegg til daglig kontakt. Denne gjør det lettere å gi informasjon til alle, og vi anbefaler at alle er innom denne en gang om dagen. Applikasjonen lastes ned på telefonen, og alle foreldre skal være registrert med sine telefonnummer fra den dagen barnet har begynt til den dagen barnet slutter i barnehagen. 

Husk å oppdatere der med informasjon og samtykker. ved første innlogging, og hvis vi ber om samtykker underveis. 

2.1.7 Mangfold

Vi har flere barn og voksne med et annet morsmål enn norsk. Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosial, etnisk og kulturell bakgrunn. Innholdet i barnehagen skal utformes slik at det kan oppleves meningsfylt for det enkelte barn og barnegruppen.

Vi er alle ulike, og like mye verd. Vi skal behandles likt og individuelt ut ifra våre behov. Noen trenger mer nærhet enn andre, og andre trenger fastere rammer. Felles for alle barn er at alle trenger å bli sett og møtt på en god måte. 

Rammeplanen 2017 (s. 9) skriver: «Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet». 

Ikke minst skal vi ha en oppmerksomhet og oppfølging i forhold til de ulike kulturene, og følge opp det foreldre trenger at vi følger opp.

2.1.8 Tidlig innsats

Barnehagen legger vekt på tidlig innsats. I samarbeid med barnehagene i Hå kommune har vi de siste årene hatt ekstra fokus på tidlig innsats. Med tidlig innsats menes, blant annet, at vi har et ansvar for å avdekke ulike behov hos ungene tidlig. Det kan f.eks. være språk, høysensitive barn, ulike diagnoser eller omsorgssvikt. Vi har tro på at dess tidligere vi tar tak i det vi ser, dess bedre forutsetning har barna for å få den beste hjelpen og bedre forutsetninger for et godt liv. Med språk menes det vi er ekstra pålogget allerede fra barn er to år for tidlig å kartlegge behov, og å bidra med å styrke språket til best forutsetning for videre kommunikasjon og sosial kompetanse/samlek med andre. Vi bruker TRAS (tidlig registrering av språkutvikling) på alle ungene for å avdekke språkbehov tidlig. Disse skjemaene må foreldre godkjenne bruk av. 

Vi tenker fokus på ungene tidlig gir en større utviklingsmulighet, og et bedre grunnlag for både barn og foreldre for å kunne gi barna akkurat det de trenger til enhver tid. Det er også viktig med godt samarbeid for å kunne møte barns behov dersom det er endringer hjemme eller i barnehagen. 

Vi har ulike metoder for kartlegging av sosialt samspill, og mye handler om relasjoner og å være tett på ungene. Alle våre tanker vedrørende barn drøfter vi med foreldre først for best mulig utvikling for barnet, og samarbeid med foreldre. Det eneste unntaket vi har er dersom vi er bekymret for at barn blir utsatt for vold eller seksuelle overgrep, da går bekymringen direkte via barnevernstjenesten, og ikke via foreldre først (dette er nedfelt i loven).