Årsplan Askeladden barnehage

5 Overganger

5.1 Når barnet begynner i barnehagen

For å gi barn og foreldre en best mulig start i barnehagen inviterer vi til foreldremøte før sommeren. Da får foreldrene informasjon om barnehagen og nyttig informasjon om tilvenningen. Dei får og tilsendt/utlevert diverse informasjonsskriv om tilvenning og barnehagedagen i forkant av oppstarten. 

Etter første foreldremøte blir de yngste nye barna invitert til å komme på besøk 1 time noen dager i juni. På denne måten kan vi gradvis begynne tilvenningen i juni. Ellers oppfordrer vi til å komme på besøk til barnehagen etter stengetid. Vi tror at dette har en positiv effekt for barnet som skal begynne i august.

Vi har minimum 5 tilvenningsdager. Vi oppfordrer foreldre til å bruke god tid i oppstarten, at barna får kortere dager og at foreldrene er aktivt deltagende på tilvenningsdagene. For oss er det viktig at tilvenningstiden blir så bra som mulig, slik at barna blir trygge på personalet og trives hos oss. For å få en god oppstart, er det viktig at foreldrene som følger, er tilgjengelige for barna, og at foreldrene ikke flytter seg så mye rundt på avdelingen. Foreldrene skal si «ha det» når de går. Det gir barna trygghet slik at de ikke trenger å bruke energi på å finne ut hvor og evt. om foreldrene er her enda. Uten trygghet er det heller ikke rom for trivsel, vekst og utvikling. 

Vi jobber ut fra «Trygghetssirkelen» i Askeladden. Og det er ekstra viktig i tilvenningstiden. Da skal personalet «overta» rollen til mor/far på dagtid, og da er det viktig at primærkontakten blir den trygge. Da kan barnet komme til den ansatte i barnehagen og få påfyll av trygghet og kos. Det er også viktig at den ansatte er sensitiv og varm, slik at de klarer å tolke hva barnet vil, selv om det ikke har verbalt språk.

 Når det gjelder barn som kommer fra andre barnehager, oppmuntrer vi og disse foreldrene til å bruke tid på tilvenning, gjerne la barna ha kortere dager den første tiden. Her må en se an hvert enkelt barn og vurdere, sammen med mor/far, hvordan dagene bør være for å få en best mulig tilvenning for barnet.

5.2 Overganger innad i barnehagen

I Askeladden barnehage er vi inndelt i 3 avdelinger; Småtroll, Tusseladdane og Askeladdene. Når barna skal over fra en avdeling til en annen, begynner vi å forberede de på forsommeren. Vi snakker sammen om hva som skal skje, og setter av flere dager i juni måned til besøk på tvers av avdelinger. Vi prøver så langt det lar seg gjøre at en av de ansatte på avdelingen blir med barna over på ny avdeling. Pedagogiske ledere på avdelingene formidler hvem barnet er og hva det trenger for å få en best mulig opplevelse av å være i barnehagen, også etter at de har startet på ny avdeling. Målet for dette er at overgangen skal være best mulig for hvert enkelt barn.

5.3 Overgangen mellom barnehage og skole

Samarbeidet mellom Askeladden barnehage og Ogna skole begynner i januar. Skolen inviterer til foreldremøte i januar. Videre inviterer skolen de kommende skolebarna til å bli kjent med hverandre og skolen. Dette skjer 5 ganger fra ca. januar til juni. Målet med dette er å legge til rette for best mulig overgang til skolen for det enkelte barnet. I rammeplanen står det at de eldste skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Dette oppnår vi blant annet ved at barna får komme på besøk på skolen gjennom våren. 

Alle foreldre får tilbud om en «overføringssamtale» før sommeren, en trekantsamtale mellom foreldre, pedagogen i barnehagen og læreren (denne samtalen er uten barnet). Samtalen tar utgangspunkt i et skjema som heter «Samen om oppvekst – robust og lærende». Skjemaet blir fylt ut av barnehagen og foreldrene i forkant av samtalen, og læreren noterer viktige punkt skolen vil ta med seg angående barnet. Skolen kaller inn til samtale på skolen. I forkant av denne samtalen, skal dere foreldre godkjenne informasjonen som skal fra barnehage til skolen.