Årsplan Askeladden barnehage
2 Barnehagens verdigrunnlag
«Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.» «Personalet skal arbeide for et miljø som ikke bare gjør barna til mottakere av omsorg, men som også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger». Rammeplanen 2017 s. 19.
I Askeladden gjør vi følgende for å nå dette:
- Vi er åpne, engasjerte og «på» for å se alle, og arbeider hele tiden for å finne de beste løsningene for enkeltbarn og hele barnegruppen
- Vi bekrefter barna sine følelser, tar de på alvor. Vi lytter og hjelper til med å sortere tanker og følelser, og å løse opp i eventuelle konflikter mellom barn.
- Barn er forskjellige, og vi møter barna der de er.
- Vi praktiserer at barna har hver sin primærkontakt. Dette gjør vi for å skape gode trygge relasjoner mellom ansatte og barn. Vi er fleksible i forhold til primærordningen.
- Vi deler i lekegrupper og smågrupper for å skape gode rammer for etablering av gode relasjoner, barn-ansatte og barn-barn.
- Vi kommenterer/anerkjenner når vi ser at barna viser omsorg for hverandre.
2.1 Barnehagen skal ivareta barns behov for lek
«Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet.», «I barnehagen skal barna få delta i beslutningsprosesser og utvikling av felles innhold. Barna skal støttes i å uttrykke synspunkter og skape mening i den verden de er en del av.» Rammeplanen 2017, s.21
I Askeladden gjør vi følgende for å nå dette:
- Vi arbeider for at barn skal få bli med å medvirke i deres hverdag, eks. ta de med i planleggingen av ulike tema/prosjekter.
- Vi er bevisste vårt ansvar som rollemodeller på godt og vondt. Vise humor, forståelse, respekt og anerkjennelse.
- Vi har fokus på gode manerer, eks. ved måltidet.
- Engasjerer oss i det som barna er opptatt av. • Ha fokus på at ulikheter og mangfold er positivt.
2.2 Barnehagen skal ivareta barns behov for lek
«Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling», «Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre.» Rammeplanen 2017, s. 20
I Askeladden gjør vi følgende for å nå dette:
- Vi deltar på barnas premisser og er bevisste våre ulike roller i leken
- Vi legger fysisk til rette for lek i hverdagen, gir tid og rom for leken.
- Vi viser interesse for barns lek, og finner ut hva barna er opptatt av.
- Vi deler i små grupper slik at vi kommer tettere på hverandre, og blir bedre kjent.
- Vi inspirerer til lek gjennom lekemiljø, samlinger og valg av bøker vi leser for barna.
- Vi ser de barna som går alene, og hjelper de inn i leken.
- Når vi har styrte aktiviteter er det på ulike nivå slik at alle opplever mestring.
- Vi er tilstede i leken, støtter og veileder barna. Dette gjør vi for at barna skal oppleve mestring i leken og føle tilhørighet.
- Vi ansatte deltar og er språklig bevisste slik at barna utvikler språket sitt i en naturlig arena.
- Vi gir rom for og legger opp til glede og humor i samlinger, og ellers i hverdagen.
- Vi er lekende ansatte som deltar i lek, tuller, tøyser og gir av oss selv.
- Vi snakker om hva som er greit å tulle med og hva som kjennetegner humor.
2.3 Barnehagen skal fremme danning
«Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet.», «I barnehagen skal barna få delta i beslutningsprosesser og utvikling av felles innhold. Barna skal støttes i å uttrykke synspunkter og skape mening i den verden de er en del av.» Rammeplanen 2017, s.21
I Askeladden gjør vi følgende for å nå dette:
- Vi arbeider for at barn skal få bli med å medvirke i deres hverdag, eks. ta de med i planleggingen av ulike tema/prosjekter.
- Vi er bevisste vårt ansvar som rollemodeller på godt og vondt. Vise humor, forståelse, respekt og anerkjennelse.
- Vi har fokus på gode manerer, eks. ved måltidet.
- Engasjerer oss i det som barna er opptatt av.
- Ha fokus på at ulikheter og mangfold er positivt.
2.4 Barnehagen skal fremme læring
«Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.» Rammeplanen 2017, s. 22
I Askeladden gjør vi følgende for å nå dette:
- Vi har ansatte som følger barnets initiativ og interesser, og som undrer seg i lag med barna.
- Tar barnet på alvor.
- Vi har ansatte som er bevisste på at læringen er her og nå.
- Vi har ansatte som ser den enkeltes behov.
- Vi legger til rette for små grupper og trygge rammer
- Vi ser på lek som den viktigste arenaen for læring
- Vi har ansatte som støtter og veileder barn i relasjoner, vennskap og lek for å utvikle sosial kompetanse
- Vi bruker praksisfortellinger som verktøy for å utvikle sosial kompetanse.
- Vi har temasamlinger, turer, styrte aktiviteter der vi har fokus på å bruke både fin- og grovmotorikk, sansene og språk i læringsprosessene.
- Vi bruker fagområdene i rammeplanen
- Vi legger til rette for undring og nysgjerrighet på tur og ellers i barnehagehverdagen, f.eks. forstørrelsesglass for å se nærmere på ulike småkryp og insekter ute.
- Vi er åpne for innspill, eks at vi kan gå bort fra planer som er lagt fordi barna tok en annen retning.
2.5 Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap
«I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne.» Rammeplanen 2017, s.22
I Askeladden gjør vi følgende for å nå dette:
- Vi lager tid og rom for små grupper for å se det enkelte barn
- Vi behandler alle barn og ansatte med respekt, og tenker at ansatte og barn har lik verdi.
- Vi ansatte bruker lekekompetansen vi har for å inkludere barn i lek. Dette gjør vi ved å hjelpe barn med å finne lekekamerater, verne om begynnende og etablerte vennskap.
- Vi har ansatte som er gode rollemodeller for hvordan vi skal omgås hverandre.
2.6 Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk
«Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling.» «Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.» Rammeplanen 2017, s.23
I Askeladden gjør vi følgende for å nå dette:
- Vi bruker språket bevisst i alle hverdags- og rutinesituasjoner.
- Vi bruker sang, rim og regler, som er språkutviklende.
- Vi gir barna en felles forståelse for grunnlag for en god lek.
- Vi prioriterer leken høyt fordi det er en naturlig arena for å utvikle språket.
- Vi skaper tid og rom for små grupper i lek, slik at alle får mulighet for å bruke språket
- Vi har bevisste ansatte som bruker språket aktivt, og setter ord på følelser og bruker ulike begreper.
- Vi har ansatte som er sensitive, ser barnet og tolker behov, verbalt og non-verbalt.
- Vi er i starten av å implementere ASK (alternativ supplerende kommunikasjon) – bildestøtte.