De første årene er sanseinntrykk spesielt viktig. Opplevelser barna får, kombinert med språklig stimulering, utvider forståelsen av hvordan ting fungerer og henger sammen. De voksne skal legge til rette for et godt læringsmiljø, bidra til å utvide begrepsapparatet og gi allsidige erfaringer og opplevelser.
Den aktive dialogen i hverdagsaktiviteter gir barna viktig læring. Forskning viser at dialog i barnehagen ofte er preget av at voksne stiller barna spørsmål. Det er lite stimulerende. Den opprettholdende og utvidende dialogen stimulerer språklig utvikling og gir barna viktig læring. Vi setter ord på det vi gjør, vi utvider barnas setninger og forståelse, vi lytter og forteller.
Vi skal gi barna erfaringer som er tilpasset deres alder, modningsnivå og funksjonsnivå. Vi kan la et tema strekke seg over tid; det gjør at barna både kan få inntrykk og mulighet for å uttrykke hva de har erfart. Når et tema gjentas med ulike innfallsvinkler, gir det økt mulighet for å treffe hvert enkelt barn. Pedagogisk leder har hovedansvar for det pedagogiske opplegget, men alle medarbeiderne deltar i dette læringsarbeidet.