3 Utviklingsområder fra «Kvalitetsplan for barnehagen»
Kvalitetsplan for barnehage 2021-2024, er plan for kvalitetsutvikling i barnehagene i Hå. Barnehagen sitt samfunnsmandat er å gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings og aktivitetsmuligheter i nær forståing og samarbeid med heimen (Barnehageloven § 1). Kommuneplanen 2014-2028 legg til grunn følgende hovedmål for barnehagene:
- I samarbeid med heimen vil kommunen arbeide aktivt med å gi barna ein god barndom.
- Alle barn i barnehagen i Hå opplever læring og mestring kvar dag.
Gjennomgående for kvalitetsplanene er fokuset på kompetanseutvikling hos personalet i barnehagen. Kompetansen skal ut i alle ledd og nå hele personalet. Kompetanse, holdninger og verdier må vise igjen i de ansatte sine handlinger i møte med barn. Kvalitetsplanen inneholder 4 ulike utviklingsområder som rullerer fra år til år.
De gjeldende utviklingsområdene er:
- «Leiing i alle ledd»
- «Godt språkmiljø for alle barn»
- «Trygt og inkluderende barnehagemiljø»
- «Barn og psykisk helse».
Utviklingsområdene er ikke isolert fra hverandre, men skal ha sammenheng fra år til år. Det vil si at vi tar med oss videre det vi tidligere har jobbet med, f.eks. «leiing i alle ledd». Utviklingsområdet for 2023-2024 er «Godt språkmiljø for alle barn»
Barnehagen er en sentral arena for utvikling av språk, kultur og identitet. Språket er en forutsetning for utvikling av vennskap og deltakelse i fellesskapet. Barns språkutvikling henger nøye sammen med kvaliteten av det språkmiljøet de er en del av. Et rikt språkmiljø bygger på kompetente ansatte som forstår barna sine ulike utrykksmønster, som kan gi støtte og utfordre barna til videre utvikling.
Språket som kommunikasjonsmiddel er et redskap for tenking og uttrykk for egne tanker og følelser. Barnehagen skal ha kompetanse på å observere, dokumentere og vurdere språkmiljøet til det enkelte barn og til barnegruppa.
Prosessmål
- Ha kompetanse på ikke-verbal kommunikasjon i møte med de yngste barna.
- Ha kompetanse på å vær god samtalestøtte for barn.
- Ha kompetanse på barns språkutvikling og systematisk bruk av ASK til alle barn.
(Hentet fra «Kvalitetsplan for barnehage 2021-2024»)
Vi i Askeladden skal innenfor utviklingsområdet «Godt språkmiljø for alle barn» jobbe oss frem mot et stimulerende språkmiljø for alle barn. Vi jobber og utvikler tilgangen på ASK-materiale til bruk på avdelingene, og sammen med barna. Vi har hatt spesialpedagogisk team hos oss for å hjelpe oss i gang i produksjon og bruk av ASK materiale.
Vi i Askeladden ønsker også å jobbe målrettet mot prosjektarbeid sammen med barna, hvor vi ønsker å legge vekt på barns medvirkning. Vi ønsker å ta tak i barna sine interesser og innspill og jobbe mer prosjektrettet ut fra det. Forskning viser at barn som møter voksne som snakker med dem om det barna er opptatt av, tilegner seg flere ord, enn barn som sjelden får slike erfaringer. Forskning viser også at barn som får mulighet til å lære ord i lekende kontakster lærer ordene grundig og godt. Vi ser at «Godt språkmiljø for alle barn» henger tett sammen med vårt ønske om å jobbe prosjektrettet.
Vi i Askeladden vil jobbe ut fra en prosessplan gjennom barnehageåret. Dette er et levende dokument som vil bli evaluert og justert gjennom året. Denne kan du etterspør hos styrer dersom det er ønskelig.