Innholdsfortegnelse
Barnehagens samfunnsmandat
1. Presentasjon av barnehagen
- 1.1 Barnehagens visjon
- 1.2 Pedagogisk profil
- 1.3 Sosial kompetanse i barnehage - Være Sammen
- 1.4 Psykososial miljø
- 1.5 Utviklingsområdet 2023/24
- 1.5.1 Godt språkmiljø for alle barn
- 1.5.2 Vold og overgrep mot barn
- 1.5.3 CLASS
2. Barnehagens verdigrunnlag
- 2.1 Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg
- 2.1.1 Profesjonell omsorg
- 2.1.2 Emosjonsveiledende oppdragerstil
- 2.2 Barnehagen skal ivareta barns behov for lek
- 2.3 Barnehagen skal fremme danning
- 2.4 Barnehagen skal fremme læring
- 2.5 Tidlig Registrering Av Språkutvikling (TRAS)
- 2.6 Tidlig innsats
3. Medvirkning
- 3.1 Barn
- 3.1.1 Aldersinndelte grupper
- 3.1.2 Foreldresamarbeid
- 3.1.3 Saman om god oppvekst
4. Overgang mellom barnehage og skole
5. Samarbeidspartnere
6. Praksis barnehage
7. Trafikksikker barnehage
8. Dokumentasjon og vurdering
- 8.1 Egenvurdering
- 8.2 Brukerundersøkelse
- 8.3 Eier
9. Planleggingsdager
Personaloversikt
Årshjul
Barnehagens samfunnsmandat:
Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.
Det fremgår av barnehageloven §1 at barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering (Lov om barnehager, § 1)
1. Presentasjon av barnehagen
Rosktoppen barnehage er en kommunal barnehage som startet sin virksomhet 4. jan. 2010. Barnehagen er lokalisert i hjertet av Nærbø med utsikt over Jæren. Den er godt tilrettelagt med tanke på barnas total utvikling. Barna har bl.a. egen gymsal, sløydrom, plaskebasseng og mediatek.
Barnehagen har en tilrettelagt lekeplass kombinert med naturområde i ulendt terreng. Det er kort vei til naturområder på Dalabekken—naturpark, Nærbø fuglepark, og Jærmuseet. De eldste barn i barnehagen bruker is halen i Loen. På området mellom barnehagen og kirken er det en ball binge som barnehagen disponerer.
Barnehagen har 6 fysisk delte avdelinger fordelt på 3 baser - Gult, Lilla og Grønt. To avdelinger per base har et nært samarbeid.
1.1. Barnehagens visjon - «Barnet framfor alt!»
Vi ønsker at visjonen skal være levende og det stiller krav til personalet. Personalet skal til enhver tid ha barnet i tankene. Alt personalet gjør skal komme barnet til gode. Det stilles krav til at personalet alltid skal være fysisk og psykisk tilstede, by på seg selv og være følelsesmessig engasjerte. Personalet skal anstrenge seg for å opprettholde gode relasjoner med barna og barna seg i mellom. Det er vårt hovedmål at barna skal utvikle hele personligheten ved at vi med nært samarbeid med foreldrene stadig fokuserer på mestring.
1.2. Pedagogisk profil
Barnehagen har en pedagogisk profil basert på Howard Gardeners teori om de mange intelligenser (MI). Den har en grunnleggende verdi om at mennesker er født med mange intelligenser og at vi alle er forskjellige. Vår intelligens bruker vi til å løse problemer eller skape produkter som har en mening eller en funksjon i samfunnet. Våre sterke intelligenser er avhengig av stimuli, interesse og kultur.
Barnas intelligens skal utvikles i samhandling mellom barn, barn og voksne og i et nært samarbeid med hjemmet. Dette forutsetter at vi møter barn som aktive deltakere (vi er den signifikante andre), selvstendige og tenkende individer.
1.3. Sosial kompetanse i barnehage—Være Sammen
«Være sammen» har fokus på sosial kompetanse. Målsettingen er å heve kompetansen hos barna med særlig fokus på
relasjonsbygging og inkludering slik at hvert barn skal bli en betydningsfull deltaker i fellesskapet. Målet er at hvert
barn skal oppleve vennskap i løpet av sin tid i barnehage.
Dette er et holdningsprogram og krever en forpliktende felleskultur hos de voksne. Stikkord er «det autoritative
voksenperspektivet». Dette prinsippet går ut på at de voksne arbeider i en dynamisk kombinasjon av varm
relasjonsbygging til barnet og utøve en tydelig voksenrolle når det gjelder å sette krav og grenser.
Barnets ansvar for egne valg og handlinger er sentralt. Barnehagen skal bidra til å skape et læringsmiljø hvor barna får være med å påvirke sin egen hverdag, og blir styrket i å ta ansvar for egne handlinger (Se også punkt 4 - medvirkning).
1.4. Psykososialt miljø
Barnehagen skal forebygge og hindre krenkelser eller mobbing. Det forventes at det blir håndtert, stoppet og fulgt opp dersom krenkelser og mobbing forekommer. Barnehagen har en aktivitetsplikt som skal sikre alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø (Barnehageloven §41 og 42). Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med og melde fra til barnehagens styrer dersom de får mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt barnehagemiljø. Barnehagen får ansvar for å utarbeide en skriftlig plan med egnede tiltak. Kommunen som barnehageeier skal ha internkontroll med barnehagens virksomhet for å sikre at barnehagen oppfyller kravene i barnehageloven.
1.5. Utviklingsområdet 2023/24
1.5.1. Godt språkmiljø for alle barn
Hovedmål:
Barna skal være seg selv men gi plass til andre i et språkstimulerende miljø.
Delmål/læringsmål for barna:
- barna skal oppleve språkstimulerende miljø gjennom lek
- Barna skal få rik tilgang til litteratur og bøker
- Barna skal ha mulighet til å utrykke seg verbalt og nonverbalt
Tiltak—Personalet skal…
- Gi barna rikelig tilgang til litteratur og innholdsrike samlinger.
- Arbeide grundig med minst 3 bestemte bøker og rim– og regler. De eldste barna skal lære minst 3 regelleker
- Gi barna felles språklige opplevelser—samlinger, bibliotekbesøk, fortellinger, osv.
- Investere i gode relasjoner ved å jobbe i smågrupper—bade barnet i språket.
- Skape et variert språkmiljø der barna opplever glede i felleskap ved å bruke språket.
- Støtte barnas ulike uttrykk og identiteter og fremme mangfold i kommunikasjon.
- Aktiv bruk av ASK (Alternativ, supplerende kommunikasjon).
- Invitere barna til ulike type samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg sammen, reflektere og stille spørsmål.
- Personalet skal gripe tidlig inn når en oppdager et barn trenger hjelp for å følge en aldersadekvat språklig utvikling (jf. Punkt 2.6—Tidlig innsats—Trinnmodellen)
- Arbeide for at alle barn har noen å være sammen med, kjenne tilhørighet i et inkluderende miljø. Hindre alle form for krenkende adferd. Aktiv bruk av ‘aktivitetsplaner’ jf. Barnehageloven kapittel 8, §41-43.
I tillegg til utviklingsområdet skal vi fortsette å jobbe med ‘Vold og overgrep mot barn’ (punkt 1.5.2.) og ‘CLASS’ (Classroom Assessment Scoring System - punkt 1.5.3.).
1.5.2. Vold og overgrep mot barn:
Barn og unge blir utsatt for vold og overgrep. En nasjonal studie viser at 1 av 5 barn har opplevd fysisk elle psykisk vold i oppveksten og 6% har opplevd seksuell overgrep fra voksne (Hafstad og Augsti, 2019). Barnehagen skal i følge rammeplanen ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette skal forebygges og oppdages (s. 11). Vold og overgrep er blitt drøftet på et FAU møte (foreldreutvalgsmøte) og deretter behandlet på et samarbeidsutvalgsmøte (SU), (jf. Referat fra SU møte 01.02.2022).
Kommunestyret i Hå har den 11. mai 2023 vedtatt en ‘Handlingsplan mot vold og overgrep i nærerelasjoner’. Hå kommune fokuserer på følgende satsningsområder:
- forebygge og avdekke vold
- Samarbeide om hjelpetiltak
SU har godkjent følgende plan for å forebygge vold og overgrep:
Vold og overgrep skal være fast tema i barnehagen. Arbeidet skal nedfelles i årsplanen. Barnehagen skal nyansere arbeidet slik:
2-3 år tema om min kropp
3-4 år tema om følelser
4-5 år tema om vold og overgrep mot barn
1.5.3. CLASS:
Kartlegging og analyse av det pedagogisk arbeidet er et sentralt utviklingsområde for Hå kommune. Hå har implementert CLASS som en forskningsbasert observasjonsmetode. CLASS er utviklet for å måle samspillskvaliteten mellom ansatte og barn i barnehage. CLASS har 8 dimensjoner eller indikatorer for god relasjonskvalitet i barnehage (jf. Kvalitetsplan for barnehage 2021-24 ):
- Positivt klima: - fysisk nærhet til barna, dele gleder og positive følelser, respektfull kommunikasjon
- Negativt klima: - kjeft, sinne, negativ stemmebruk, trusler, kontroll (dette skal vi unngå)
- Ansattes sensitivitet: - oppmerksom på alle barn i gruppen, støtte og akseptere barna følelser
- Ta barnas perspektiv: - følger barnas initiativ, fanger opp og støtter barns utrykk, ønsker og ideer
- Reguleringsstøtte: - bekrefte positiv atferd, sette ord på ønsket atferd osv.
- Læring og utvikling: - det gis mulighet for utforskning og læring, fysisk og verbal involvering
- Tilbakemelding: - dyrke tilbakemeldingskultur, tilbakemelding på ønsket væremåte.
- Språkstøtte: - benevne gjenstander, utdype begreper, stille åpne spørsmål, bruk av ASK (Alternativ og supplerende kommunikasjon)
Mer informasjon om CLASS på: Trygg før 3
2. Barnehagens verdigrunnlag
2.1 Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg
God omsorg er en forutsetning for barnas totalutvikling. For oss er det viktig med omsorg i alle ledd. Det betyr omsorg i ledelse, omsorg mellom voksne og barn imellom. Vi skal vise omsorg ved bringe og hente situasjoner, inne og ute leken, stelle situasjoner, under samlingsstundene, når vi er på tur og i overganger. Barna skal ikke bare lære å ta imot omsorg, men også motiveres til å være omsorgsgivere. Vi jobber for å skape et miljø preget av god omsorg hele dagen, hele uken og hele året.
2.1.1 Profesjonell omsorg
Det å være profesjonelle omsorgsgivere krever at vi føler godhet for barna. Det krever at vi har kunnskap om barnas grunnleggende behov for omsorg, lek, tilknytning og ikke minst å være en del av et fellesskap. Vi trenger å utvide vårt omsorgsrepertoar ved at vi stadig forbedrer oss, finne nye arbeidsmåter og oppdatere oss faglig.
Vi skal stadig anstrenge oss for å være fysisk og psykisk tilstede, øke vårt nærvær. Det forventes at vi byr på oss selv og at vi er følelsesmessig engasjerte. Dette gjør vi ved å snakke om det på avdelingsmøter, personalmøter, planleggingsdager, men også delta på kurs og konferanser.
2.1.2. Emosjonsveiledende oppdragerstil
Vi ønsker og fortsette med å praktisere en oppdragerstil hvor personalet er oppmerksom på barnets følelser og hjelper det til å identifisere, forstå og uttrykke sine følelser, i tillegg til å hjelpe barnet med problemløsning. Vi skal unngå å bagatellisere, fordømme, kritisere, begrense eller kontrollere barnets emosjonell utrykk.
Dette innebærer å bli mer bevisst på barnets følelser, spesielt når følelsene er av lav intensitet som skuffelse eller frustrasjon. La barn vite at alle ønsker og følelser er akseptable, men at ikke alle oppførsler er det. Denne oppdragerstilen vil bidra til å redusere stress, som igjen er forbundet med en bedre psykisk helse. Det gjør oss til motstandsdyktige, som igjen fører til at det blir lettere å håndtere endringer og stress.
2.2 Barnehagen skal ivareta barns behov for lek
Lek er en DEN viktigste aktiviteten i barnehagen, og skal prege barnehagedagen. I leken foregår det mye læring. Barn trenger å forholde seg til andre, gå inn i ulike roller, utvikle kreativitet og ikke minst oppleve mestring. Leken stiller dermed store krav til personalet. Vi må sørge for å tilrettelegge, inspirere, støtte og oppmuntre barn i leken. Vi forplikter oss til å gi leken tid og rom, og vi skal ivareta barnas behov for lek.
I Rammeplanen står det at personalet skal ta initiativ til lek og bidrar til at alle kommer inn i leken. Lek, sosial kompetanse, vennskap og et inkluderende miljø henger nøye sammen. Lek krever sosial kompetanse, og gjennom leken dannes vennskap. Vennskap kan øke selvfølelse, selvtillit og gjøre barnet mer robust. Ofte kan en eller flere venner være grunnen til at barnet gleder seg til en ny dag i barnehagen.
For noen faller lek naturlig, mens for andre barn er det vanskelig å få innpass av ulike grunner. Vi har erfart at det er nyttig å skape en felles lekeplattform for barnegruppa fordi det knytter barna sammen. Dette gjør vi med å velge et felles leketema.
Inndeling i mindre grupper er en god måte å stimulere leken mellom barn. Det gjør vi daglig hos oss. For mange barn er det mye lettere å finne en å leke med i en mindre gruppe enn når hele barnegruppa er samlet. Å sørge for innpass i leken er en strategi i antimobbearbeidet i barnehagen.
2.3 Barnehagen skal fremme danning
Danning er en livslang prosess som blant annet handler om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter. Danning skjer i samspill med omgivelsene og med andre. Gjennom gode danningsprosesser settes barn i stand til å håndtere livet ved at de utvikler evnen til å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen.
Gjennom danning skal barna lære viktige verdier og normer som er viktige for et inkluderende miljø.
2.4 Barnehagen skal fremme læring
Vi arbeider for at barna skal oppleve et stimulerende miljø som støtter opp deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling.
Et tema vil sjelden opptre isolert. Flere områder vil ofte være representert i et temaopplegg og i forbindelse med hverdagsaktiviteter. Slik sørger vi for at barna bruker hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Vi arbeider for at barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Vår fokus er at alle barn skal føle mestring hver dag.
2.5 Tidlig Registrering Av Språkutvikling (TRAS)
TRAS er et observasjonsskjema som blir brukt på alle 2, 3, 4, og 5 åringer. TRAS har ’tidlig innsats’ som mål (se også punkt 2.6). Barn som strever med språk skal få hjelp så tidlig som mulig. Det er barnets pedagogiske leder som står ansvarlig for utfylling av skjema, og det blir brukt på foreldresamtaler om høsten i fra fylte to år. Kategoriene i skjemaet er: språklig bevissthet, uttale, ord produksjon, setningsproduksjon, samspill, kommunikasjon, oppmerksomhet og språkforståelse.
2.6. Tidlig innsats:
Tidlig innsats er i følge Utdanningsdirektoratet «… både innsats tidlig i et barns liv, og å gripe inn tidlig når problemer oppstår eller avdekkes.». Tidlig innsats er nøkkel i arbeidet med å fange opp og følge opp de som trenger særskilt hjelp og støtte.».
Tidlig innsats skal ha en forebyggende funksjon. Forebyggende funksjon har som mål at det allmennpedagogiske tilbudet skal tilpasse alle barns behov og forutsetninger, også når barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/ eller fysiske tilrettelegging som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud (Rammeplanen s. 40).
Arbeidet med tidlig innsats krever at innsats settes i et system. Det skal planlegges, settes i verk, evalueres og dokumenteres i form av logg, referat og oppfølgingsplaner. Det kreves et godt foreldresamarbeid og samarbeid på tvers av instanser for å lykkes. Barnehagen bruker såkalt ‘Trinnmodellen’ (jf. Barne- og ungdomsløftet
- Trinn 0: Styrke det allmennpedagogiske arbeidet ved at personalet stadig streber etter økt nærvær. Alle barn, uansett forutsetninger, skal bli møt med respekt, de skal bli sett og hørt. Alle bekymringer skal drøftes med nærmest leder så fort som mulig. Barnets foreldre skal så tidlig som mulig informeres.
- Trinn 1: Definere utfordringene, utarbeide og sette i gang tiltak.
- Trinn 2: vurder behovet for koordinering og innspill fra andre tjenester (PPT, Helsesykepleier/lege, Barnevernet…). Drøft saken opp på et ressursgruppemøte. Vurder ny tiltak.
- Trinn 3: Vurder behovet for mer utredning, opprettelse av ansvarsgrupper bestående av tverretatligsamarbeid og foreldrene. Vurder henvisning til annenlinjetjeneste.
Alle punkt i rutinene skal bli loggført og dokumentert. Dokumentasjonen skal lagres i barnets mappe.
3. Medvirkning
3.1 Barn
I Rammeplanen står det at barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet. Personalet er svært oppmerksomme på og tar hensyn til barnas valg gjennom en barnehagedag. Barna får påvirke i ulike komiteer vi har i forkant av et arrangement som f.eks. karneval. De eldste barna - ’Toppklubben’, får utøve deres rett til medvirkning ved at personalet legger til rette for og oppmuntre til at barna kan gi uttrykk for sine syn. De får utøve demokratisk prinsipper om at flertallet bestemmer i forbindelse med valg av ulike aktiviteter.
3.1.1. Aldersinndelte grupper
Vi ønsker å ha mer fokus på aldersinndelte aktiviteter. Bakgrunnen er at vi ser behovet og gleden hos barna for å gjøre noe sammen på tvers av avdelingene. Gruppene har fått følgende navn:
1-åringene heter Røyskattene, 2-åringene heter Revene, 3-åringene heter Jervene, 4-åringene heter Gaupene og
5-åringene heter Ulvene.
3.1.2. Foreldresamarbeid
Det arrangeres foreldremøter og foreldresamtaler to ganger i året.
Det velges ut FAU (foreldrearbeidsutvalg) og SU (samarbeidsutvalg) som skal fremme foreldrenes sak. Hvem som sitte i disse utvalgene blir publisert på www.ha.no/rosktoppen - Foreldresamarbeid.
Barnehagen skal legge til rette for et godt foreldresamarbeid. Foreldresamarbeidet skal både skje på individnivå, med foreldre til hvert enkelt barn, og på gruppenivå, gjennom FAU og SU.
På et individ nivå skal barnehagen legge til rette for at foreldrene og barnehagen jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til enkelte barns helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring. Barnehagen skal begrunne sine vurderinger overfor foreldrene og ta hensyn til foreldrenes synspunkt. Samarbeidet skal sikre at foreldrene får medvirke til den individuelle tilretteleggingen av tilbudet. Både foreldrene og personalet må forhold seg til at barnehagen har et samfunnsmandat og verdigrunnlag som det er barnehagens oppgave å forvalte (Rammeplan kapitel 5).
3.1.3. Saman om god oppvekst
Saman om god oppvekst er tre temakvelder rettet mot foreldre til 3– og 5– åringer i barnehagen. Temakveldene blir ledet av to pedagoger i barnehagen, Sofie V. Obrestad med fokus på 5 åringene og Anne-Gry Vigre med fokus på 3 åringene. Målet er å styrke foreldre i foreldrerollen og gi kunnskap om barnet sin utvikling.
Det blir temakvelder 4. og 18. oktober for 3 åringer og 17. januar for 5 åringer. Det blir sendt invitasjon.
4. Overgangen mellom barnehage og skole
Hvert vårhalvår får barnehagen innkallelse fra de respektive skoler der barna skal gå. Det arrangeres planlagte aktiviteter i regi av skolene som barna får være med på. I tillegg har barnehagen en ”klubb” med tilpasset opplegg for de eldste barn i barnehagen. Det blir foretatt overgangssamtaler med skolene barna skal gå på for å sikre gode overganger. Samtalene foregår mellom foreldre, barnehagen og skolen.
5. Samarbeidspartner
Samarbeidspartner:
Representanter
Hå helsesenter ved helse sykepleier:
Liv Tone Reiestad Johansen
Psykologisk og Pedagogisk Tjeneste (PPT):
Barnehagen har faste ressursgruppemøter bestående av ovennevnte representanter. Både barnehagepersonell og foreldre kan ta opp saker med denne gruppe for å få råd og veiledning. Retningslinjer for ressursgruppemøtene er publisert på www.ha.no/rosktoppen—om oss.
Planlagte ressursgruppe møter :
- 21. september 2023 kl. 08:30-10:00
- 16. november 2023 kl. 08:30-10:00
- 18. januar 2024 kl. 08:30-10:00
- 14. mars 2024 kl. 08:30-10:00
- 23. mai 2024 kl. 08:30-10:00
6. Praksis barnehage
Rosktoppen barnehage har et nært samarbeid med Universitet i Stavanger. Vi har 3 praksislærere. Dette innebærer at barnehagen tar imot barnehagelærer studenter i praksis.
Barnehagen har også et nært samarbeid med Nærbø ungdomsskole, Tryggheim og Bryne videregående skoler og tar imot elever i praksis.
7. Trafikksikker barnehage
Hå kommune er en trafikksikker kommune. Barnehagen er derfor forpliktet til å ha trafikksikkerhet på sin agenda.
Barnehagens trafikkopplæring skal være et integrert del av omsorgen og det pedagogisk arbeidet.
Barna skal lære om grunnleggende trafikkregler i barnehagen, som å stoppe ved veikryss, krysse over veien der det er gangfelt og å alltid gå mot kjøreretningen. Både barn og voksne skal bruke refleksvester når man går på tur. Det er påbud med hjelm dersom barn skal sykle i barnehagen.
Vi stiller krav til busselskap og drosjer om belter og trafikksikker atferd ved kjøp av transporttjenester.
Personalet skal kjenne til rutinene for håndtering av uforutsette fare situasjoner og hendelser på turer.
Barnehagen revidere sikkerhetsrutinen ved begynnelsen av et nytt barnehage år. Sikkerhetsrutinene blir behandlet i
SU. Revidert sikkerhetsrutiner blir publisert på www.ha./rosktoppen—Om oss .
8. Dokumentasjon og vurdering
8.1. Egen vurdering
Personalet skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres, evalueres og fortolkes ut fra barnehagens planer. Personalet tar fortløpende vurderinger på avdelings møter, personalmøter og planleggingsdager.
8.2. Brukerundersøkelser
Foreldre vurderer barnehagen ut fra planer, barnas trivsel og egne forventninger. Foreldre gir tilbakemeldinger di rekte til primærkontakten, pedagogisk lederen, styrer og ellers gjennom FAU og SU, helst i den rekkefølge. Vi ønsker at tilbakemeldingene skal rettes direkte til den det gjelder. I tillegg blir det brukt standard digitalt Brukerunder- søkelse annen hvert år. Resultatet blir nøye analysert på pedagogisk ledermøter, personalmøter, i FAU og SU.
8.3. Eier
Kommunen som eier vurderer barnehagens virksomhet ut fra barnehagens årsmeldinger, økonomirapporter,
foreldreundersøkelser, tilsynsrapporter, arbeidsmiljø- og brukerundersøkelser.
9. Planleggingsdagar (barnehagen stengt):
- 17. november 2023
- 02. januar 2024
- 02. april 2024
- 10. mai 2024 (inneklemt fredag)
- 14. august 2024
Årshjul 2022/23
September
- Foreldremøte 20. sep. kl. 19:00
- Brann, uke 38-39
- Brannøvelse 27. og 28. sep.
- Ressursgruppe møte 21. sep. kl. 08:30-10:00
- Alders delte aktiviteter sist fre. i måneden
Oktober
- Leke registrering uke 40 og 42
- Verdensdag for psykisk helse uke 40. okt.
- Temakveld for 3. åringer 4. og 18. okt.
- Høstferie, uke 41 (9..-13. okt.)
- Tema FN, uke 42
- Markere FN dagen 24. okt.
- Utviklingsområde: - ‘Godt språkmiljø for
- alle’ - startskudd uke 44
- Foreldre samtaler, uke 42- 45 (TRAS)
- Alders delte aktiviteter sist fre. i måneden
November
- Planleggingsdag 17. nov.
- Ressursgruppe møte 16. nov. kl. 08:30-10:00
- Alders delte aktiviteter sist fre. i måneden
Desember
- Advent
- Lucia 13. des. (2018 modeller går Lucia)
- 2019 modeller henter juletre
- nisse fest 15. des.
- kirkebesøk ?
- juleavslutning ? (FAU)
- alders delte aktiviteter sist fre. i måneden
Januar
- Planleggingsdag 2. jan.
- Leke registrering uke 4—5
- Toddler fest - 2021 modeller—12. jan.
- Temakveld for 5 åringer, 17. jan.
- Ressursgruppe møte 18. jan. 08:30-10:00
- Alders delte aktiviteter sist fre. i måneden
Februar
- Åpen dag for nye søkere 6. feb. kl. 17.-19.00
- tema samer—uke 5, markere samedag 6. feb.
- Karneval 21. feb.
- Alders delte aktiviteter sist fre. i måneden
- Vinterferie, uke 9 (26. feb.—1. mars)
Mars
- Foreldre samtaler uke 10-13
- Ressursgruppe møte 16. mars 08:30-10:00
- Forespørsel om sommerferie sendes foreldrene
- 11. mars, svarfrist 1. april
- barnehagedagen 12. mars
- Alders delte aktiviteter sist fre. i måneden
- Brannøvelse 20. mars
- Påskefrokost ?. mars kl. 07:-08:30
April
- Planleggingsdag 2. april
- Kirkebesøk ?
- Påskeferie uke 14 (03.– 10.04.)
- Basseng fest 2021 modeller
- Alders delte aktiviteter sist fre. i måneden
- Fargekoding – registrering av voksnes holdning
er uke 16
Mai
- Pyjamas fest for 5 åringer ?. mai
- 17. mai øvelse i barnehagen på 16. mai
- Kristi himmelfart 9. mai.
- Planleggingsdag 10. mai
- Ressursgruppe møte 23. mai kl. 08:30-10:00
- Barnehage/skole overførings samtaler
- Bibliotek besøk 2020 modeller
- Alders delte aktiviteter sist fre. i måneden
- Infomøte for nye foreldre 28. mai kl. 19:30
Juni
- Sommeravslutningsfest 14. juni, kl. 14:30-16:30
- Aldersdelte aktiviteter sist fre. i måneden
- Tog tur til Bryne for 5 åringene
- Sommerstengt barnehage uke 29 og 30