Vedtak
Planforslaget vert lagt ut til offentleg ettersyn saman med reviderte planføresegner i tråd med rådmannen si tilråding. Endring av forslag til planføresegner gjeld følgjande punkt:
Frå: «Møne- og gesimshøyder måles i henhold til gjeldende veileder fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet «Grad av utnytting» paragraf 6-2. Høyde: «… måles i forhold til ferdig planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen».» Disse høydene kan justeres med +/- 100cm for å tilpasse bebyggelsen til endelige tekniske planer.
Til: «Møne- og gesimshøyder måles i forhold til ferdig planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen. Disse høydene kan justeres etter godkjenning fra kommunen med +/- 50cm for å tilpasse bebyggelsen til endelige tekniske planer.»
Rådmannen sin kommentar: Denne endringa er i tråd med Direktoratet for byggkvalitet si rettleiing til byggjesaksforskrifta§ 6-3 bokstav b, samt endringa sikrar betre formulering.
Frå: «For konsentrert småhusbebyggelse K1 - K5 skal bil- og sykkelparkering løses på egen tomt. Det legges opp til minimum en biloppstillingsplass i garasje/carport for hver boenhet for felt K1-K5. Samt en gjesteparkeringsplass på 2,5x5m foran garasje/carport for felt K1-K5.»
Til: «For konsentrert småhusbebyggelse K1 - K5 skal bil- og sykkelparkering løses på egen tomt. Det skal vises og etableres opp til minimum en biloppstillingsplass i garasje/carport for hver boenhet for felt K1-K5. Samt en gjesteparkeringsplass på 2,5x5m foran garasje/carport for felt K1-K5.»
Rådmannen sin kommentar: Endringa sikrar betre formulering og utelukkar tolkingstvil.
Frå: «For lavblokk LB1- LB2 skal det legges opp til minst 1,0 dedikert parkeringsplass for hver boenhet på felles parkeringsplass. Minst 5% av parkeringsplassene i fellesparkering skal dimensjoneres for bevegelseshemmede.»
Til: «For lavblokk LB1- LB2 skal det vises og etableres opp til minst 1,0 dedikert parkeringsplass for hver boenhet på felles parkeringsplass. Minst 5% av parkeringsplassene i fellesparkering skal dimensjoneres for bevegelseshemmede.»
Rådmannen sin kommentar: Endringa sikrar betre formulering og utelukkar tolkingstvil.
Frå: «Delfeltet K1 skal bebygges med 5-7 enheter i form av konsentrert småhusbebyggelse, kjedete boliger / rekkehus. Maksimal BYA i % inklusive parkeringsareal 45%. Delfeltet kan oppdeles i tomter.»
Til: «Delfeltet K1 skal bebygges med 5-7 boenheter i form av konsentrert småhusbebyggelse, kjedete boliger eller rekkehus. Maksimal BYA i % inklusive parkeringsareal er 45%. Delfeltet kan oppdeles i tomter.»
Rådmannen sin kommentar: Endringa sikrar betre formulering.
Frå: «Delfeltet skal bebygges med 3 boliger enten frittliggende eller sammenkjedet med garasje. Boligene tillates oppført med Maksimal BYA i % inklusive parkeringsareal 40%. Delfeltet kan oppdeles i tomter»
Til: «Delfeltet skal bebygges med 3 boliger enten frittliggende eller sammenkjedet med garasje eller carport. Boligene tillates oppført med Maksimal BYA i % inklusive parkeringsareal på 40%. Delfeltet kan oppdeles i tomter.»
Rådmannen sin kommentar: Endringa sikrar betre formulering, samt er i tråd med punkt 2.2.1.
Frå: «Delfeltet skal bebygges med 3 enheter av konsentrert småhusbebyggelse i form av kjedete boliger eller rekkehus. Garasjeplass kan henge sammen med huskroppen. Maksimal BYA i % inklusive parkeringsareal 45%. Delfeltet kan oppdeles i tomter»
Til: «Delfeltet skal bebygges med 3 boenheter av konsentrert småhusbebyggelse i form av kjedete boliger eller rekkehus. Garasje eller carport kan henge sammen med huskroppen. Maksimal BYA i % inklusive parkeringsareal er på 45%. Delfeltet kan oppdeles i tomter.»
Rådmannen sin kommentar: Endringa sikrar betre formulering, samt er i tråd med punkt 2.2.1.
Frå: «Delfeltet skal bebygges med 2 enheter i form av vertikaldelt bolig eller to sammenkjedete eneboliger med garasje. Boligene tillates oppført med Maksimal BYA i % inklusive to parkeringsplasser pr. enhet på 45%. Delfeltet kan oppdeles i tomter.»
Til: «Delfeltet skal bebygges med 2 boenheter i form av vertikaldelt bolig eller to sammenkjedete eneboliger med garasje eller carport. Boligene tillates oppført med Maksimal BYA i % inklusive to parkeringsplasser pr. enhet på 45%. Delfeltet kan oppdeles i tomter.»
Rådmannen sin kommentar: Endringa sikrar betre formulering, samt er i tråd med punkt 2.2.1.
Frå: «Delfeltet skal bebygges med 2 boliger enten vertikaldelt eller sammenkjedet med garasje. Boligene tillates oppført med Maksimal BYA i % inklusive parkeringsareal 45%. Delfeltet kan oppdeles i tomter.»
Til: «Delfeltet skal bebygges med 2 boliger enten vertikaldelt eller sammenkjedet med garasje eller carport. Boligene tillates oppført med Maksimal BYA i % inklusive parkeringsareal på 45%. Delfeltet kan oppdeles i tomter.»
Rådmannen sin kommentar: Endringa er i tråd med punkt 2.2.1.
Frå: «På delfeltet skal det føres opp lavblokk med 4 leiligheter. Maks. tillatt BYA for LB1 er 200 m2. Boder og parkering på terreng medregnes ikke i BYA. Bygget oppføres med to boligetasjer. Gesimshøyde for 2.etasje skal være maks kote 30 ved flatt tak, eller kote 31,5 ved pulttak. Høyden kan justeres med +/- 75 cm for å tilpasse bebyggelsen til endelige tekniske planer. Det tillates at heis- og trappehus overstiger denne høyden.Kun 10% av takoverflaten tillates påbygd med heis/trappehus/tekniske installasjoner over oppgitt maksimal mønehøyde. Påbygget kan ikke være høyere enn 3 meter målt fra øverste gesims. Det tillates at balkonger, trapp heis og søyler oppføres inntil 4m fra eiendomsgrense.»
Til: «På delfeltet skal det føres opp lavblokk med 4 leiligheter. Maks. tillatt BYA for LB1 er 200 m2. Boder og parkering på terreng medregnes ikke i BYA. Bygget oppføres med to boligetasjer. Gesimshøyde for 2.etasje skal være maks kote 30 ved flatt tak, eller kote 31,5 ved pulttak. Høyden kan etter godkjenning fra kommunen justeres med +/- 50 cm for å tilpasse bebyggelsen til endelige tekniske planer. Det tillates at heis- og trappehus overstiger denne høyden.Kun 10% av takoverflaten tillates påbygd med heis/trappehus/tekniske installasjoner over oppgitt maksimal gesimshøyde. Påbygget kan ikke være høyere enn 3 meter målt fra øverste gesims. Det tillates at balkonger, trapp, heis og søyler oppføres inntil 4m fra eiendomsgrense.»
Rådmannen sin kommentar:Denne endringa er i tråd med Direktoratet for byggkvalitet si rettleiing til byggjesaksforskrifta § 6-3 bokstav b, samt endringa sikrar samanheng i teksten.
Frå: «På delfeltet LB2 skal det føres opp boligblokk på inntil 14 leiligheter med parkering under bygget. Maks. tillatt BYA for LB1 er 700 m2. Boder og parkering på terreng medregnes ikke i BYA. Blokken kan oppføres i to byggetrinn så lenge krav til teknisk forskrift opprettholdes.
Bygget oppføres med parkering under bygget, to boligetasjer og en inntrukken 3. boligetasje. Gesimshøyde på 2.etasje skal være maks 32,0 moh. 3.etasje skal være inntrukket fra veggliv i 2.etasje. Gesims 3.etasje skal maksimalt ha en kotehøyde på 35,0. Høyden kan justeres med +/- 75 cm for å tilpasse bebyggelsen til endelige tekniske planer. Det tillates at heis- og trappehus overstiger denne høyden. Kun 10% av takoverflaten tillates påbygd med heis/trappehus/tekniske installasjoner over oppgitt maksimal mønehøyde. Påbygget kan ikke være høyere enn 3 meter målt fra øverste gesims. Det tillates at balkonger, trapp, heis og søyler oppføres inntil 4m fra eiendomsgrense.»
Til: «På delfeltet LB2 skal det føres opp boligblokk på 14 leiligheter med parkering under bygget. Maks. tillatt BYA for LB1 er 700 m2. Boder og parkering på terreng medregnes ikke i BYA. Blokken kan oppføres i to byggetrinn så lenge krav til teknisk forskrift opprettholdes.
Bygget oppføres med parkering under bygget, to boligetasjer og en inntrukken 3. boligetasje. Gesimshøyde på 2.etasje skal være maks 32,0 moh. 3.etasje skal være inntrukket fra veggliv i 2.etasje. Gesims 3.etasje skal maksimalt ha en kotehøyde på 35,0. Høyden kan justeres etter godkjenning fra kommunen med +/- 50 cm for å tilpasse bebyggelsen til endelige tekniske planer. Det tillates at heis- og trappehus overstiger denne høyden. Kun 10% av takoverflaten tillates påbygd med heis/trappehus/tekniske installasjoner over oppgitt maksimal gesimshøyde. Påbygget kan ikke være høyere enn 3 meter målt fra øverste gesims. Det tillates at balkonger, trapp, heis og søyler oppføres inntil 4m fra eiendomsgrense.»
Rådmannen sin kommentar: Denne endringa er i tråd med kommuneplanen sin arealdel og Direktoratet for byggkvalitet si rettleiing til byggjesaksforskrifta § 6-3 bokstav b.Endringa sikrar også betre formulering og tekstsamsvar.
Frå: «Fellesbestemmelser for konsentrert småhusbebyggelse (K1- K5)»
Til: «Fellesbestemmelser for konsentrert småhusbebyggelse (K1- K5) og Boliger- blokkbebyggelse (LB1-LB-2)»
Rådmannen sin kommentar:Endringa synleggjerplanføresegner sitt verknadsområdefor underføremåla knytt til bygning og anlegg-hovudføremål. Dette er i samsvar med forslagstillar sine planføresegner: 2.1.3, 2.1.4, 2.2.2, 2.8 og 2.9.
Frå: «Vegen er felles for eiendommene vegen fører fram til.»
Til: «Vegen skal være offentlig»
Rådmannen sin kommentar: Endringa løyser uklårleik og motstrid mellom plankartet og planføresegner.
Frå: «Et område på 2 m bredde fra veikant øst for Smedabråtet, VG1, VG2 og VG3, skal settes av til en sammenhengende grønnstruktur. Deler av området vil være på privat grunn, men skal ikke ha noen bebyggelse eller gjerde over 1,0 m. Området skal beplantes med busker/trær. Beplantning skal følge rammene fastsatt i punkt 5.1 for frisikt.»
Til: «Et område på 2 m bredde fra veikant øst for Smedabråtet, VG1, VG2 og VG3, skal settes av til en sammenhengende grønnstruktur. Deler av området vil være på privat grunn, men skal ikke ha noen bebyggelse eller gjerde over 1,0 meter. Dette gjelder ikke frisiktsone, se punkt 5.1.
Området skal beplantes med busker/trær. Beplantning skal følge rammene fastsatt i punkt 5.1 for frisikt.»
Rådmannen sin kommentar: Endringa er i samsvar med veglova §§ 13, 31 og 43 og punkt 5.1 i planføresegner.
Frå: «I områdene skal det være fritt for hindringer i en høyde fra 0,5 til 3,0 meter over tilstøtende vegbaner. Høytstammede trær, trafikkskilt og lysmaster kan plasseres i frisiktsonen.
Private avkjørsler skal opprettholde frisikt 3x20 m i henhold til gjeldende regelverk.
Til: «I områdene skal det være fritt for hindringer. Høyde på vegetasjon må ikke overstige 50 cm over gateplan.
Trafikkskilt og lysmaster kan plasseres i frisiktsonen.
Private avkjørsler skal opprettholde frisikt 3x20 m i henhold til gjeldende regelverk.»
Rådmannen sin kommentar: Endringa er i samsvar med veglova §§ 13, 31 og 43.
Frå: «Før det kan gis brukstillatelse eller midlertidig brukstillatelse innenfor noen felt skal f_RE og o_Kv2 være ferdigstilt.»
Til: «Før det kan gis ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse innenfor noen felt skal f_RE og o_Kv2 være ferdigstilt.»
Rådmannen sin kommentar: Endring er i samsvar med føringane i plan- og bygningslova § 21-10 med vidare tilvising til byggjesaksforskrifta § 8-1.
Frå: «Før det kan gis brukstillatelse eller midlertidig brukstillatelse til mer enn 7 boliger skal f- _Lek 1 være ferdigstilt, og det skal være innplantet busker/trær langs Smedabråtet i henhold til pkt. 5.2..»
Til: «Før det kan gis ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse til mer enn 7 boliger skal f- _Lek 1 være ferdigstilt, og det skal være innplantet busker/trær langs Smedabråtet i henhold til pkt. 5.2.»
Rådmannen sin kommentar: Endring er i samsvar med føringane i plan- og bygningslova § 21-10 med vidare tilvising til byggjesaksforskrifta § 8-1.
Frå: «Før det kan gis brukstillatelse eller midlertidig brukstillatelse innenfor felt K5, LB1 og LB2 skal f_Lek 2 være ferdigstilt.»
Til: «Før det kan gis ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse innenfor felt K5, LB1 og LB2 skal f_Lek 2 være ferdigstilt.»
Rådmannen sin kommentar: Endring er i samsvar med føringane i plan- og bygningslova § 21-10 med vidare tilvising til byggjesaksforskrifta § 8-1.
Punkt 6.1.5 «Planer for kommunaltekniske anlegg skal godkjennes av kommunen før byggetillatelse blir gitt.»
Rådmannen sin kommentar: Det supplerte rekkjefølgjekravet er i samsvar med forslagstillar sitt forslag til punkt 1.5.1.
Behandling
Rådmannen si innstilling vart samrøystes vedteken.